Dricks!!

Jag har jobbat två veckor nu på mitt nya arbete och igår var den första fredagen jag jobbade kväll. Hade jätte mycket att göra från halv fem typ. Och jag hann bli stressad :P
Men det jag märkte tydligast igår och som har vart ett stort irritations moment är när folk ska ge dricks.
FOLK ÄR SJUKT SNÅLA!!


Är förmodligen inte den smidigaste servitrisen folk har stött på men jag gör verkligen inget dumt och är fan sjukt trevlig mot ALLA och heeeela tiden. Jag har inget emot att be om ursäkt om jag gör något fel och jag fixar det om det har blivit fel även om det var gästen som inte hade vart tydlig i att beställa tex sushi.
Igår hade jag ett sällskap på 4 personer som åt och drack för 1000:- vilket kanske inte är jätte mycket men om man följer 10% regeln betyder det att jag ska ha 100:- i dricks. Har man lagt 1000:- på mat så borde en extra hundring inte vara ett problem.
Men hur mycket tror ni att jag fick ? NOLL SVENSKA KRONOR
Inte ett öre, nada. Då vart jag faktiskt chockad över gränsen till snålhet.
Men även när jag ser att jag inte fick någon dricks så fortsatte jag vara trevlig och önskade dom trevlig helg och allt det där. Jag kunde ha blivit sne men nä inte min grej för något sånt.

Det är också väldigt olika vissa ger mer än 10% i dricks men oftast iallafall på restaurangen där jag jobbar så får man inte en krona och det är surt som faaan!!
På lunchen så serverar vi bara maten till bordet och tar betalt i kassan så då ger man inget och det är helt förståerligt för det är som att handla på donken. :P Men på middagen så är det menyer och vi sätter gästerna vid bordet o bla bla bla.

Utomlands så är det så jäävla viktigt att de dricks när man äter ute och det står oftast i broschyrer som du får om resemålet. Varför ska inte det gälla när du äter ute i ditt eget hemland?


Blää!!


Kommentarer
Postat av: Ninnie

Ja, det borde vara ett riktmärke, detta med dricks!

Utomlands, som du skriver, där ger man dricks, men kanske pga att maten är mycket billigare.

Eller så är det på det viset att man nu märker av att det är dyrare och man har mindre i plånboken. Det var inte så för några år sedan, då fick man dricks.

Varför kan man inte skriv längst ner på menyn, att 10%, ska avvaras till dricks, eller rent utav, dra den direkt på notan!!

Kramar

2008-12-13 @ 12:58:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0